Cześć Ich Pamięci!
- - ppor. pil. Jerzy Golik zginął w dniu 4 marca 1954 roku podczas wykonywania zadań w powietrzu na samolocie MiG-15 w katastrofie lotniczej, w locie wewnątrz chmury otworzył hamulce aerodynamiczne co spowodowało znaczne zmniejszenie prędkości i w efekcie „przepadnięcie” samolotu, a następnie jego zderzenie z ziemią. Przyczyną katastrofy był błąd pilotażowy.
- - ppor. pil. Jerzy Świńczak zginął w dniu 9 września 1954 roku o godz. 9:45 w katastrofie lotniczej, w następujących okolicznościach: w czasie podejścia do lądowania na nie w pełni sprawnym samolocie MiG-15, po zderzeniu w powietrzu w czasie ćwiczeń lotu w szyku z samolotem pilotowanym przez porucznika pilota Mieczysława Kochanowskiego, Kochanowski szczęśliwie katapultował się, zaś ppor. Świńczak chciał ratować sprzęt i przypłacił to życiem. Przyczyną było nieprzestrzeganie przez uratowanego zasad dołączania do szyku.
- - ppor. pil. Marian Wolszczak zginął w dniu 18 maja 1955 roku w katastrofie lotniczej, w następujących okolicznościach: wystartował na samolocie Lim-2 jako prowadzony, w parze z porucznikiem pilotem Bolesławem Turbańskim, warunki atmosferyczne były bardzo trudne, prawdopodobną przyczyną katastrofy była utrata orientacji przestrzennej, pilot katapultował się, jednak nie odnaleziono ani jego, ani spadochronu i fotela, pusty samolot wpadł do jeziora Łebsko. Ciało pilota znaleziono po kilku miesiącach. Niestety nie wiadomo w jakich okolicznościach i którym miejscu. Porucznik Pilot Marian Wolszczak został pochowany w Warszawie na Cmentarzu Powązkowskim.
- - ppor. pil. Henryk Tokarski zginął w dniu 30 maja 1956 roku podczas wykonywania na samolocie MiG-15 zadań w powietrzu, przyczyną było wpadnięcie w korkociąg, z którego nie zdołał wyprowadzić samolotu.
- - ppor. pil. Tadeusz Golon i ppor. pil. Jerzy Piotrow zginęli w dniu 21 marca 1960 roku o godz. 11:00 śmiercią lotników, w czasie wykonywania strzelań do rękawa, ich samoloty zderzyły się w powietrzu ulegając całkowitemu zniszczeniu.
- - ppor. pil. Mieczysław Leloch zginął w niewyjaśnionych okolicznościach na samolocie Lim-2 w dniu 12 maja 1960 roku, podczas wykonywania lotu w dzień, w trudnych warunkach atmosferycznych.
- - ppor. pil. Czesław Rawski zginął w dniu 17 kwietnia 1967 roku, w czasie wykonywania lotu w dzień, w trudnych warunkach atmosferycznych, jego samolot MiG-21 PF podczas przebijania chmur, w 34 minucie lotu zderzył się z ziemią. Przyczyną katastrofy była zła organizacja szkolenia lotniczego.
- - ppor. pil. Mieczysław Brańka zginął w dniu 28 września 1967 roku o godz. 18:42, wypadek zdarzył się na samolocie MiG-21PF w czasie lotów nocnych w zwykłych warunkach atmosferycznych, podczas podchodzenia do lądowania na lotnisku w Zegrzu Pomorskim. 17 km przed lotniskiem samolot uderzył w wierzchołki drzew, a następnie w ziemię. Przyczyną katastrofy był błąd pilotażowy.
- - ppor. pil. Włodzimierz Łubniewski zginął w dniu 23 maja 1968 roku o godz. 6:35 w katastrofie lotniczej, w następujących okolicznościach: pilot startował na samolocie Mig-21PMF SPS z lotniska w Zegrzu Pomorskim. w celu wykonania lotu na przechwycenie w ramach odbywających się ćwiczeń. W chwili oderwania się samolotu od pasa otworzyła się osłona kabiny. Pilot przerwał start, a następnie zmienił decyzję i usiłował wystartować ponownie. Gdy samolot zbliżał się do przeszkód terenowych, pilot energicznie poderwał go w powietrze, pomimo niedostatecznej prędkości. Maszyna z dużym kątem natarcia zaczęła się wznosić, a następnie z wysokości 20 m zwaliła się na lewe skrzydło i w położeniu odwróconym uderzyła w ziemię. Pilot poniósł śmierć.
- - ppor. pil. Henryk Zieliński zginął 3 lipca 1973 roku w katastrofie lotniczej, w czasie lotu na walkę powietrzną w dzień. Przyczyn katastrofy nie ustalono.
- - kpt. pil. Jan Kozyra i ppor. pil. Ryszard Duro zginęli w dniu 7 września 1987 roku około godz. 11:00 w czasie wykonywania zadania w powietrzu na samolocie TS-11 Iskra nr boczny 1408. Ich samolot podczas bardzo niskiego przelotu zahaczył skrzydłem o falę i wpadł do morza niedaleko od brzegu.
- - por. pil. Andrzej Seroka zginął 16 listopada 1990 roku wykonując lot Mig-21 na przechwycenie celu powietrznego w nocy w chmurach. Podczas energicznego wykonywania manewru wyprowadzania z ataku niewłaściwie rozłożył uwagę i stracił orientację przestrzenną. Samolot przeszedł w stromą spiralę i zderzył się z ziemią o godz. 18:35. Pilot nie wykorzystał automatycznego pilota do wyprowadzenia maszyny ze skomplikowanego położenia, nie podjął też próby opuszczenia samolotu za pomocą fotela katapultowego. Por. pil. Andrzej Seroka został pochowany na cmentarzu komunalnym w Darłowie.
Źródło: m.in. Wikipedia; Polskie Lotnictwo Wojskowe 1945-2010 wyd. Bellona 2011 ISBN 9788311121409
Zapis czatu z Jerzym Gotowałą z serwisu gazeta.pl
Archiwalny artykuł z Wiraży o obchodach 50-lecia jednostki
Spis Mig-ów 21 latających w jednostce w Zegrzu Pomorskim
Artykuł o wizycie Jana Pawła II w Zegrzu Pomorskim
Artykuł o obserwacjach UFO przez pilotów z Zegrza Pomorskiego
Artykuł o ucieczce porucznika Zygmunta Gościniaka Artykuł o 283. kompanii radiotechnicznej z Darżewa
Galeria jednostki wojskowej